Ihminen on vain tiellä, kun yrityskauppoja tehdään

Raflaavasti koko lailla näin on Harvardin tutkimuksessa (Human due diligence) ainakin aikaisemmin todettu, kun yritysostojen ja yhdistymisten tuloksia on analysoitu. Jopa 70-90% fuusioista oli jollain tapaa epäonnistunut, ja usein juuri sen takia, että ihmisten ja kulttuurien yhteensopivuutta ei oltu etukäteen ollenkaan käyty läpi tai sitä ei osattu tarkastella oikein. Aikaa oli käytetty valtavasti erilaisten taloudellisten, kaupallisten ja operatiivisten asioiden tutkimiseen, mutta mm. organisaation kulttuurin, ihmisten roolien, kykyjen ja asenteiden ymmärtäminen oli jäänyt vain pintapuoliseksi.

Tällöin yhdistymisen jälkeinen aika muuttuu arjen asioiden kanssa selviytymistaisteluksi eikä päästä hyödyntämään niitä liiketoiminnallisia hyötyjä, joita suunnittelupöydillä oli tavoiteltu. Mikäli sekaannus vaan jatkuu ja voimistuu, niin yleensä parhaat osaajat etsivät itselleen uuden osoitteen ja kuilu edelleen syvenee uuden alun suhteen.

Näkymättömän näkeminen työyhteisön kilpailukykytekijänä

Kun yrityskauppaa (ja myös sukupolvenvaihdosta) lähdetään valmistelemaan, niin kaikki näkyvä tieto toisesta yrityksestä on helposti analysoitavissa. Kiinteistöt, asiakaskunta, palkkasumma, koneet ja laitteet tms. ovat usein dokumentoituina tai ovat ainakin prosessin aikana dokumentoitavissa. Myös strategiset ja operatiiviset suunnitelmat saadaan selvitettyä sekä ostettavan yrityksen neuvotteluosapuolen mielipiteet kuuluville.

Entä kuinka on ihmisten todellisten roolien ja vastuunkannon laita? Ei siis vain organisaatiokaavion mukaan vaan kuinka kukin ihminen kantaa vastuuta työstään, kommunikoi, tekee päätöksiä, kannustaa ja kokee työlleen merkitystä. Entä miten yrityksessä hoidetaan konfliktitilanteet ja puretaan jännitteitä? Kuinka ihmiset suuntautuvat kohti strategista päämäärää? Onko se jokaisen työn tarkoituksena? Mitkä ovat objektiivisia hälytyskelloja ulkopuolisen silmin? Mitä tapoja ja uskomuksia ihmisillä on? Ja ovatko ne liiketoiminnan voimavara vai jarru? Kuinka ihmiset vastaavat kysymykseen… ”Kuinka sinä voit?”

Kyseessä on siis sellaisia analysoitavia asioita, joita ei kovinkaan helposti näe eksplisiittisesti. Mutta samalla myös muiden kuin Harvardin tutkijoiden mukaan kulttuuritekijät on todella tärkeä osa-alue tunnistaa, jotta omistajuuden vaihtuminen ja organisaatioiden välinen yhteistyö onnistuu. Yksi merkittävä vaikeus tässä on, että kuinka nähdä näitä näkymättömiä kilpailutekijöitä? Millaisella osaamisella voidaan objektiivista tarkastelua tehdä, jotta siinä yhdistyvät strategian tavoitteet, tuloksen teon mahdollisuudet, johtamisen haasteet sekä yksilölliset tarpeet. Kuinka aistitaan näkymätöntä voimaa tai voimattomuutta? Ihminenhän ei näe sitä, mitä ei osaa katsoa.

Huomio siihen, mitä tapahtuu ihmisten välissä

Manchester United erotti juuri päävalmentajansa pitkään jatkuneiden huonojen tulosten vuoksi. Hänen aikanaan rahaa oli käytetty pelaajahankintoihin 600 miljoonaa puntaa! Eli käytännössä ostettu isolla rahalla uusi organisaatio. Asioita sen paremmin Old Traffordilta tuntematta, voi kuitenkin aika helposti todeta, että paljon on tehty väärin menestymisen ja oikeiden avainasioiden suhteen. Miksi maailman parhaat pelaajat eivät pysty suoriutumaan kilpakentillä paremmin, vaikka näkyvät olosuhteet ovat kiistatta maailman kärkeä?

Niin joukkueurheilussa kuin muussakin ihmisten välisessä yhteistyössä asiat tapahtuvat ihmisten välissä. Kuinka kohdellaan työkaveria ja koetaan yhteenkuuluvuutta? Miten johdetaan ja pelataan toisiamme paremmiksi? Mistä johtuu kunkin työyhteisön ilmapiirin tila? Koemmeko ylpeyttä tiimiämme kohtaan ja haluammeko sen kaikille jäsenille parasta? Olemmeko valmiita ylittämään mukavuusalueemme rajat, jos sellaista tarvitaan yhteisen hyvän eteen? Olemmeko lähtökohtaisesti hyvän puolella ja energisoimme muutkin siihen?

Ihmiset haluavat työlleen henkilökohtaista merkitystä ja josta on todellista apua myös muille. Tästä syntyy kiitollisuutta, joka yhdistää tekijät toisiinsa luoden olosuhteet suurille onnistumisille. Tämä on se suuri ja näkymätön voima, joka kumuloituu näkyväksi tulokseksi toiminnan kaikilla osa-alueilla.

”May the Force be with You!”